NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
هَمَّامٌ
عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
شَقِيقٍ عَنْ
ابْنِ عُمَرَ أَنَّ
رَجُلًا مِنْ
أَهْلِ
الْبَادِيَةِ
سَأَلَ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ صَلَاةِ
اللَّيْلِ
فَقَالَ
بِأُصْبُعَيْهِ
هَكَذَا مَثْنَى
مَثْنَى
وَالْوِتْرُ
رَكْعَةٌ مِنْ
آخِرِ
اللَّيْلِ
İbn Ömer (r.anhumâ)'dan rivayet
edildiğine göre;
Bedevilerden bir adam
Resûlullah (s.a.v.)'e gece namazını sordu. Efendimiz; "İkişer ikişer"
diye iki parmağı ile şöylece işaret etti. Vitr'in de gecenin sonunda bir rekat
olduğunu söyledi.
İzah:
Müslim,
salâtu'l-müsâfirîn; Nesâî, kıyamu'l-leyl; İbn Mâce, ikâme; Ahmed b. Hanbel, II,
33, 43, 51, 83, 100, 154.
Hadisin Taberânî'nin
Mu* cem'indeki rivayetinde soruyu soran zâtın bizzat İbn Ömer olduğu
söylenmektedir. Ancak Ebû Davud'un bu rivayeti ve Müslim'deki rivayetler soruyu
soran zâtın bir bedevi olduğunu açık olarak ortaya koymaktadır. Hatta,
Müslim'in bir rivayetinde İbn Ömer kendisinin Rasûlullah'la soruyu soran
kişinin arasında durduğunu söylemektedir. Bazı rivayetlerde ise, soran zâtın
kimliğine temas edilmeden "bir adam" denilmekle iktifa edilmiştir.
İbn Mâce'deki rivayette ise, soru yer almamış, Hz. Peygamber'in sözü doğrudan
verilmiştir.
Aynî, bu farklı
rivayetlerle ilgili olarak şöyle diyor: "Eğer konu, soranların müteaddit
oluşuna hamledilirse itiraz yok, fakat soran şahıs aynı ise, o zaman İbn
Ömer'in olayı naklederken aynı şahıs hakkında bir seferinde "bir
adam" başka bir seferinde de "bir bedevî" demiş olduğuna hükmetmek
gerekir. Soruyu o şahısla birlikte bizzat İbn Ömer'in sormuş olması da
mümkündür.
Rivayetten anladığımıza
göre Hz. Peygamber, kendisine sorulan soruyu iki parmağı ile işaret ederek
cevablandırmış, İbn Ömer de hadisi naklederken aynı işareti yapmıştır. Müslim
ve İbn Mâce'deki rivayetlerde bu keyfiyet işaretle değil de sözle;
"Resûlullah gece namazı ikişer ikişerdir" veya "ikişer
ikişer" ifâdeleri ile beyân edilmiştir.
Hadisin başka bir
rivayetinde bildirildiğine göre İbn Ömer'e;
"İkişer
ikişerdir" ne demek? diye sorulduğunda;
İki rekatte bir selâm
verirsin, karşılığını vermiştir.
Bazı âlimler İbn
Ömer'in bu cevabını, "ikişer ikişer"den maksat, her iki rekatte
teşehhüd okumaktır, diyen Ebû Hanîfe'nin görüşünü reddettiğini söylerler.
Bunların hareket noktası, hadisin mânâsını bizzat râviden daha iyi anlamanın
mümkün olmayacağı tezidir.
Hanefî ulemâsından
Aynî'nin bu itiraza verdiği cevap şöyledir:
"İkişer ikişer'Men
maksadın her iki rekatın bitiminde teşehhüd okumak olduğunu söyleyen Ebû
Hanîfe'nin sözü, selâmın verilmemesi gereğini ifâde etmez. Bunları her iki
rekatın bitiminde mutlaka teşehhüd okunmasının lüzumunu ifâdedir. İki rekatten
sonraki selam konusu ayrı bir meseledir."
Hadis-i şerifin ihtiva
ettiği ikinci konu: Vitir namazıdır. Buradaki beyâna göre vitir namazı bir
rekattır ve gecenin sonunda kılınır. Vitrin rekat adedi hakkındaki farklı
görüşler, bundan sonraki hadisin şerhinde ortaya konulacaktır. Vitrin gecenin
sonunda kılınacağı konusu ilzâmî değil, efdale işaret içindir. Yoksa yatsı
kılındıktan sonra gecenin başında da ortasında da kılmabilir. 1418 no'lu hadis
bunun delilidir.